מה הם הגורמים לעליית מחירי הדלק בישראל

מחירי הדלק בישראל הם מהיקרים בעולם ולצערם הרב של הנהגים בארץ, הם רק ממשיכים לעלות. עם זאת, קיימת תפיסה בקרב ציבור הנהגים שמדובר בגזירת גורל שאין הרבה מה לעשות כנגדה.
האמנם? במאמר זה נסקור את הסיבות לכך שמחירי הדלק בארץ כה גבוהים, לצד הפרמטרים אשר משפיעים על מחירי הדלקים, ונציע גם פתרון אלטרנטיבי עבור אלו מכם שמעונינים לחסוך בעלויות התדלוק. הישארו עמנו!

 

למה עלות הדלק בישראל כל כך יקרה מלכתחילה?

הדבר שהכי מייקר את עלות הדלקים בארץ הם למעשה המיסים אותם מעמיסה המדינה על עלות הדלק. המס השכיח ביותר בהקשר של דיונים הנוגעים למחירי הדלק בישראל, הוא מס בלו,
שמהווה כ – 38% מעלות הדלק. בנוסף מתווסף למחיר מס ערך מוסף (מע"מ) של 17%, עמלות מכירה מטעם חברות הדלק, וכמובן שאר הוצאות נלוות אשר מגולמות במחיר הדלק שהצרכן משלם – לרבות עלות הפחת ודלף.

פירוש הדבר הוא שהמיסים תופסים חלק משמעותי מאוד ממחיר הדלק. אבל מדוע, בעצם? ובכן, ההכנסות של מדינת ישראל ממיסים שהיא גובה עבור בנזין מגיעות לסכום מרשים שעומד על 20 מיליארד שקלים לערך. בנוסף, ישנם גם המיסים שהמדינה גובה עבור רכישה של רכבים חדשים. כך שסך ההכנסות של מדינת ישראל מענף הרכב מאמיר בקלות לסכום שנתי של למעלה מ – 40 מיליארד שקלים. בהתחשב בכך שהסכומים הללו מהווים כ – 8% מתקציב המדינה, לא מפתיע שמחירי הדלק בארץ ממשיכים לעלות, ובפרט כאשר הגירעון התקציבי גדל.

 

מה הם הגורמים המשפיעים על מחיר הדלק בישראל?

מחירו של הדלק מושפע מכמה גורמים – חלק מקומיים ואחרים הם בינלאומיים:

מיסים

המיסים על הדלק מהווים למעשה מחצית מעלותו לצרכן.

 

מחיר הנפט

העלות המשתנה של חומר הגלם שהדלק מופק ממנו.

 

מחיר הבנזין באירופה

כפי שנרשמו ב 5 ימי המסחר אשר קדמו ל – 2 ימי המסחר האחרונים של החודש.

 

עליית מחירי הדלק בישראל כתלות במחירי הנפט בעולם

המדינות אשר שולטות על שוק הנפט הבין לאומי כיום הן ארה"ב, רוסיה, עיראק, קטאר, ניגריה, אלג'יריה, לוב, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, ונצואלה, אקוודור, אינדונזיה ואנגולה.
מדינות אלו למעשה אחראיות על  כ – 75% מעתודות הנפט העולמיות, ועל כמחצית מהיצוא העולמי של נפט. 13 המדינות הללו מאוגדות תחת ארגון אופ"ק – ארגון המדינות המייצאות נפט (באנגלית: OPEC Organization of the Petroleum). כדי למנוע מצב עליה חדה מדי בהיצע הנפט העולמי שתגרום לירידה תלולה במחירי הנפט, מגדיר ארגון אופ"ק מכסות להפקת הנפט במדינות אשר משתייכות אליו.

מחירי הבנזין אוקטן 95 בישראל מושפעים בין היתר גם מסנקציות אשר מוטלות לעתים על יצואניות הנפט הגדולות בעולם, כמו איראן למשל. כשסנקציות כאלו מוטלות, מחירי הנפט ובהתאמה גם הדלק נוטים לעלות באופן דרסטי בשאר העולם. עם זאת, חשוב לציין כי כמו שצמצום בהיצע הנפט העולמי גורר עליה במחירי הדלקים, גם ההיפך הוא נכון: עליה בהיצע הנפט העולמי גורר צניחה במחירי הנפט וכתוצאה מכך גם ירידה בעלויות הדלקים.

 

אז איך מחירי הדלק בישראל נותרים גבוהים גם כשבשאר העולם הם יורדים?


הדבר שמונע ממחירי הדלק לרדת בישראל הוא כמובן המסים שמוטלים על הדלק ובראשם – מס בלו. מס הבלו הינו היטל קבוע ועקיף שמוטל על רכישת מוצרי דלק והוא אינו כפוף לשינויים במחירי הדלקים. גובה הבלו מושפע ממדד המחירים בלבד. כלומר, ככל שעלות הדלק פוחתת, כך הולך מס הבלו ותופס נתח גדול יותר מהמחיר הסופי לצרכן. אם תוסיפו לזה את המע"מ על הדלק יוצא למעשה שמסים מהווים את החלק הארי של מחיר הדלק בישראל.

מעבר למסים על הדלק, משלם הנהג הישראלי גם על כיסוי של הוצאות אחרות שאינן מושפעות ממילא מירידת מחירי הנפט בעולם. בין ההוצאות הללו שמגולמות במחיר הדלק לצרכן, ישנן עלויות שוליות כמו מחיר זיקוק הבנזין מהנפט הגולמי לצד הוצאות מכירה אשר מהוות כ – 10% מהמחיר.

שיטת המיסוי המקומית על הדלקים אמנם מונעת מהצרכן הישראלי להנות מירידת מחירי הדלק שנהנה ממנה שאר העולם המערבי, אולם מנגד חשוב לציין כי השיטה לפעמים מגינה עלינו, הצרכנים. כבר היו מקרים בשנים האחרונות בהם מחירי הנפט קפצו בכל העולם בשעורים מדאיגים של קרוב ל – 30% בעוד שכאן בארץ הורגשה עליה במחירי הדלק בשיעור זניח יחסית של פחות מ – 6% בסך הכל.

 

האם יש מה לעשות נגד עליית מחירי הדלק בישראל?

לאור כל האמור לעיל קיימת תחושה כי חברות הדלק הגדולות תופסות טרמפ על הלגיטימציה שנותנת מדינת ישראל לגביית מחירים מופקעים על דלק מציבור הנהגים.
ניכר כי התחרות על כיסם של הנהגים בארץ אינה חזקה מספיק. בענף האנרגיה מסבירים שהסיבה לכך נעוצה בריכוזיות יתר, היינו מונופול, בענף הדלק שנשלט בידי רשתות הדלק הגדולות.
ועדות התכנון והבניה מערימות קשיים במתן אישורים להקמה של תחנות דלק חדשות, ורשויות מקומיות אינן ממהרות לסייע בשל חשש כי תחנות דלק נוספות בתחומן ייצרו מפגע סביבתי רועש ומזהם.

החדשות הטובות הן שבמידה ואתם צורכים דלק בכמויות גדולות לשימוש עסקי או פרטי, רכישת דלקן אוניברסלי – שנקרא גם התקן תדלוק אוטומטי, יכול לסייע באופן משמעותי בצמצום הוצאות התדלוק השוטפות שלכם. התקן תדלוק אוניברסלי שכזה, נעשה זמין בתחנות דלק רבות בישראל בשנים האחרונות, וניתן לעשות בו שימוש כדי למלא דלק בכל אחת מן הרשתות ללא תלות במחירי הדלק המשתנים. במקום לרדוף אחרי המחירים הזולים ביותר בשוק ולנסות לנצח את עליית מחירי הדלק, משתמשי הדלקן האוניברסלי נהנים מתכנית תדלוק משתלמת שהותאמה לדפוסי הצריכה שלהם ועליה משלמים אחת לחודש בלבד, במקום בכל תדלוק ותדלוק.

הנושאים עליהם עברנו
שתפו בקליק​

מידע נוסף בנושא

ממה מושפע מחיר הדלק בישראל?

הדלק מהווה את אחד המוצרים החיוניים עבור רובנו, והוא משמש אותנו בפעילויות רבות הקשורות לניידות והתנהלות בחיי השגרה. מתי אנו צריכים דלק? יותר נוח לשאול

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם איש קשר, אשמח לקבל פרטים.