מחירי הדלק בשנים האחרונות – למה אנחנו משלמים כל כך הרבה

ישראלים רבים תוהים מה קורה עם מחירי הדלק בשנים האחרונות, מדוע הדלק בישראל כה יקר, אפילו בהשוואה למדינות אחרות אשר מטילות מיסים גבוהים על הדלק. מחירי הדלק בישראל מעודכנים על ידי מינהל הדלק במשרד האנרגיה מדי חודש בחודשו, והם מגלמים בתוכם את עלותו של הבנזין במזרח התיכון יחד עם שער הדולר ועל מחיר זה מתווספים גם שולי הרווח של חברות הדלק הישראליות. אולם כל השקלול הזה עדיין לא מגיע ליותר מ – 30% מעלות הדלק בארץ. אז מה הוא, אם כן, ההסבר להתייקרות מחירי הדלק בישראל בשנים האחרונות? מדוע אנו משלמים כל כך הרבה עבור תדלוק הרכבים שבבעלותנו? והאם יש מה לעשות כדי להלחם בזה? על כל אלו ועוד – במאמר המקיף שלפניכם.

 

מי אחראי לקביעת מחירי הדלק בישראל?

כשמדברים על מחירי הדלק בישראל, הכוונה בדרך כלל לבנזין אוקטן 95 בתדלוק עצמי.
חשוב לציין כי מאחר ומחירי הסולר ואוקטן 98 אינם מפוקחים, השיח סביב מחירי הדלקים בארץ אינו עוסק בדלקים הללו. מדי חודש מגדיר מינהל הדלק במשרד האנרגיה את עלותו של דלק מסוג בנזין 95 אוקטן לחודש הבא. בלילה שקודם ליום העסקים הראשון בכל חודש, מחיר הדלק העדכני שנקבע על ידי מינהל הדלק במשרד האנרגיה, מתעדכן בתחנות הדלק השונות, על סמך ממוצע מחירי הבנזין באירופה ב – 5 ימי העסקים הראשונים בשבוע המסחר האחרון לאותו החודש.

 

לפי אילו פרמטרים נקבע מחיר הדלק בדיוק?

ישנם מספר גורמים עיקריים אשר משפיעים על התמחור החודשי של דלק בנזין אוקטן 95:

מחיר הנפט

חומר הגלם אשר ממנו מפיקים דלק.

 

מחיר הבנזין באירופה

כפי שנרשמו ב 5 ימי העסקים שלפני 2 ימי העבודה האחרונים בחודש החולף.

 

מיסים

שמהווים למעשה למעלה מ 50% מן העלות אותה הצרכן משלם על הדלק.

עליית מחירי הדלק בישראל בראיה בין לאומית

השחקניות המרכזיות בשוק הנפט העולמי הן ארה"ב, רוסיה, עיראק, קטאר, ניגריה, אלג'יריה, לוב, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, ונצואלה, אקוודור, אינדונזיה ואנגולה. אלו הן 13 המדינות אשר מחזיקות בבעלותן  כ – 75% מעתודות הנפט בעולם, והן האחראיות על 30% מן התפוקה של הנפט בעולם וכן על 50% לערך מהיצוא של משאב זה. מדינות אלו מאוגדות תחת ישות המכונה אופ"ק – ארגון המדינות המייצאות נפט (באנגלית: OPEC Organization of the Petroleum).

בהקשר זה חשוב להבין כי עליה בכמות הנפט העולמית מובילה לירידה במחירי הנפט וכתוצאה ישירה מכך – גם במחירי הדלק. לכן על מנת למנוע מצב שבו היצע הנפט העולמי עולה יתר על המידה ומביא כתוצאה מכך לירידה תלולה במחירים של הנפט, מגדיר ארגון אופ"ק את מכסות ייצור הנפט של המדינות אשר משתייכות אליו.

כמובן, גם ההיפך הוא נכון – קיטון בכמות הנפט העולמית מובילה בהכרח לעליה במחירי הדלק. כך למשל, חלה העליה הדרמטית ביותר במחירי הדלק בישראל אי פעם, בתחילת חודש ספטמבר בשנת 2012 – אז עמד מחיר הדלק על סכום שערורייתי של 8.26 ש"ח לליטר בנזין 95 אוקטן.

לחשוב להכיר בכך שמחיר הדלק בארץ כמו בכל מקום אחר בעולם המערבי, מושפע גם מסנקציות בין לאומיות אשר מוטלות מעת לעת על יצואניות הנפט הדומיננטיות בשוק הנפט העולמי. חרמות כאילו למעשה מביאות לקיטון בהיצע הנפט בעולם וכתוצאה מכך – עולים מחירי הבנזין.
ב – 2019 לצורך העניין, הוטלו סנקציות מסוג זה על איראן וונצואלה.

 

אבל איך זה שמחירי הדלק בשנים האחרונות יקר כל כך דווקא בישראל?

מה שמיקר את עלותם של הדלקים הם למעשה מיסים שונים אותם מעמיסה המדינה על עלותם של מקורות האנרגיה של רכבינו. בין המיסים הללו, השם השכיח יותר שוודאי שמעתם עליו רבות בהקשר של דיונים הנוגעים למחירי הדלק בישראל, הוא מס בלו, אשר מהווה כ – 38% מן העלות של בנזין אוקטן 95. בנוסף מתווסף לעלות גם מע"מ – מס ערך מוסף בגובה של 17% נכון לשנה זו, עמלות שמרוויחות חברות הדלק תמורת המכירה של הדלקים בתחנות שלהן, וכמובן שאר הוצאות נלוות אשר מגולמות במחיר הדלק שהצרכן משלם – לרבות עלות הפחת והדלף.
פירוש הדבר הוא שהמיסים מהווים את חלקו הארי של מחיר הדלק. אבל למה, בעצם?

 

מדוע מדינת ישראל גובה מיסים גבוהים כל כך על הדלק?

אם תשאלו את המדינה, יגידו לכם שמחירי הדלק הגבוהים נועדו לגרום לתושבי ישראל לצמצם את הנסיעה ברכבים פרטיים, ולחזק את השימוש בתחבורה ציבורית, שהוא סביבתי יותר.
טענה נוספת שנשמעת לעתים כ"הצדקה" להעלאת מחירי הדלק, היא שישראלים שמחזיקים רכבים פרטיים יכולים לעמוד בתשלומים הללו (מעצם העובדה שיש להם יכולת לאחזקת רכב), ומיסים הרי נועדו לקדם את הרווחה המצרפית של כלל האוכלוסיה. אולם בפועל – הסיבה האמיתית לכך שמדינת ישראל גובה מסים גבוהים עבור בנזין אוקטן 95, היא פשוט בגלל שהיא יכולה. תוסיפו לכך את העובדה שתדלוק בשירות מלא ממילא עולה יותר, ותגלו שאתם משלמים סכומים לא מבוטלים על מוצר צריכה חיוני, שהמדינה מציעה מעט מאוד אלטרנטיבות סבירות (אם בכלל) לשימוש בו.

למדינה פשוט נוח מאוד לגבות מיסים גבוהים עבור הבנזין, והיא מרוויחה מכך כ -20 מיליארד שקלים מדי שנה.

 

מה זה מס בלו בכלל ולמה הוא כזה גבוה?

מס בלו הוא מס עקיף אשר מוטל על רכישה של מוצרים מתוצרת ישראלית על ידי מדינת ישראל והוא נגבה עבור כל יחידה של ליטר דלק. לכל סוג דלק נקבע שיעור שונה של מס בלו, אשר מתעדכן אחת לרבעון על ידי אגף המכס והמע"מ במשרד האוצר, בהתאם למדד המחירים לצרכן.
על פניו, מטרתו של מס בלו לכאורה היא לצמצם את הצריכה של מוצרים מסוימים, ביניהם: מוצרי דלק, אלכוהול וטבק. אולם בפועל, המדינה מרוויחה סכומים נאים ממיסים אלו ואין ספק כי זהו שיקול משמעותי המעורב בגבייתם.

 

כיצד ניתן להתמודד עם מחירי הדלק הגבוהים במדינת ישראל?

ישראלים רבים סבורים כי מחירי הדלק הגבוהים הינם גזירת גורל שאין מה לעשות מולה.
אולם המחירים שקובע משרד האנרגיה הם בגדר המלצה למחיר מקסימלי, מה שאומר שלחברות הדלק מותר בהחלט למכור לכם דלקים גם במחירים מוזלים יותר. לראיה – ישנן רשתות דלק שעושות את זה.

בערים המרכזיות בארץ תוכלו למצוא כמה וכמה תחנות תדלוק שבהן תוכלו להנות ממחירי דלק מוזלים בעלות של 15% פחות מן המחיר הרשמי ויש שכאלו שתוכלו להנות בהן משלל הטבות עם ערך כספי כמו שטיפת רכבים הכלולה במחיר התדלוק או כוס קפה. קיימים ברשת מספר אתרים שמעדכנים בשוטף את רשימת תחנות הדלק אשר מציעות תדלוק במחירים נמוכים ושאר מבצעים לנהגים.

עם זאת, ישנו פתרון נוסף לחסכון משמעותי בעלויות התדלוק והוא כמובן רכישה של דלקן אוניברסלי. דלקן אוטומטי כזה יאפשר לכם לזנוח את ההתעסקות המיגעת עם עניין עלויות הדלק המשתנות בישראל, ולתדלק מתי שתצטרכו וכמה שתצטרכו כשההתחשבנות נדחית לסוף החודש ונעשית במסגרת תכנית תדלוק המותאמת לצורכיכם או צרכי העסק שלכם.

הנושאים עליהם עברנו
שתפו בקליק​

מידע נוסף בנושא

ממה מושפע מחיר הדלק בישראל?

הדלק מהווה את אחד המוצרים החיוניים עבור רובנו, והוא משמש אותנו בפעילויות רבות הקשורות לניידות והתנהלות בחיי השגרה. מתי אנו צריכים דלק? יותר נוח לשאול

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם איש קשר, אשמח לקבל פרטים.