ההבדלים בין דלקן אוניברסלי לתדלוק רגיל

דלק הוא אחד המצרכים החיוניים עבורנו, ואנו משלמים עבורו חלק נכבד מהוצאותינו – בייחוד אם אנו מחזיקים רכב פרטי אחד או יותר. הדלק הפך את ההתנהלות האנושית להרבה יותר פשוטה, הוא מאפשר לנו להסיע את ילדינו לחוג, לשמור על קשר עם המשפחה, לבצע סידורים בנוחות, וכמובן – לצאת לחופשות ולהתאוורר מדי פעם! המוח הישראלי הביא לחיינו את ה"דלקן" בשנת 1983, ומאז הוא הפך להתקן פופולארי במיוחד בארץ ובעולם. מדובר בהתקן המאפשר מספר יתרונות בעת התדלוק – כאלו שהופכים את הפעולה השגרתית להרבה יותר פשוטה. מה הם למעשה ההבדלים בין התדלוק המסורתי ובין זה המתבצע באמצעות דלקן? במאמר הבא.

 

מה זה דלקן?

כאמור, הדלקן הומצא בשנת 1983, כשמטרתו הייתה לייעל את התדלוק עבור עובדי חברת "תדיראן". הדלקן בבסיסו הוא מתקן המבוסס על תיוג אלקטרוני, מאפשר לקרוא פרטים מוצפנים באמצעות גלי רדיו – ובאמצעותו אנו יכולים לתדלק בצורה פשוטה ובלי צורך באמצעי תשלום.
הדלקן הפך את התדלוק להרבה יותר יעיל ונוח, ולכן הוא הפך להתקן נפוץ – במיוחד בקרב החברות הגדולות המחזיקות ציי רכבים עבור עובדיהן.

 

כניסתו של הדלקן האוניברסלי

יחד עם יתרונותיו, נראה שהדלקן יצר פערים בעייתיים בשוק הדלק, הפחית את התחרות החופשית, ופגע בצורה מסוימת בחברות הדלק הקטנות. מסיבות אלו – משרד האנרגיה החליט לכונן את רפורמת הדלקן האוניברסלי שנכנסה לתוקפה בשנת 2018.
לפני הרפורמה? התקן הדלקן חייב את הלקוח לעבוד מול חברת דלק אחת בלבד, ואילו אחריה – התאפשר למחזיקי הדלקן לתדלק בתחנותיהן של כל החברות!
רפורמת הדלקן האוניברסלי פתרה מספר בעיות קריטיות – עבור חלק מחברות הדלק, עבור הצרכנים, ועבור החברות הגדולות.

 

ההבדלים בין דלקן אוניברסלי לתדלוק רגיל

בין אם אנו משתמשים בדלקן דרך החברה שאנו עובדים בה, ובין אם אנו לקוחות פרטיים המעוניינים ליהנות מיתרונותיו של הדלקן – נראה שיש מספר הבדלים מהותיים בין התדלוק המסורתי ובין השימוש בדלקן האוניברסלי.

 

תהליך התדלוק

את תהליך התדלוק המסורתי? כולנו בוודאי מכירים. מחנים את הרכב ליד המשאבה המתאימה, מכבים את המנוע ופותחים את פתח התדלוק של הרכב. עד כאן? התהליך הוא די דומה גם בעת שימוש בדלקן אוניברסלי, אבל פה מתחיל ההבדל המשמעותי! בעוד בתדלוק מסורתי אנו צריכים להתעסק עם תשלום למתדלק, למוכרן, או להוציא את האשראי ולהקיש פרטים, בשימוש בדלקן אנו פשוט שולפים את משאבת הדלק ומניחים אותה בפתח התדלוק. התיוג האלקטרוני המכיל את הפרטים שלנו – ייקרא מיד ע"י המשאבה, ויאפשר לנו לתדלק כאוות נפשנו.

 

אופי התשלום

מה קורה מבחינת התשלום? ובכן, בתדלוק רגיל אנו צריכים לשלם באשראי או במזומן. במידה ונבחר באשראי – נוכל להקיש את הפרטים שלנו במשאבת התדלוק העצמי, או לגשת למוכרן ולבצע מולו את התשלום. במידה ואנו מתדלקים במזומן? נשלם למתדלק בתחנה – לרוב בתוספת תשר, או שנבצע את התשלום מול המוכרן בתחנה. בעת שאנו מתדלקים עם דלקן אוניברסלי – אנחנו לא צריכים לעשות שום דבר! התשלום מתבצע אוטומטית דרך הפרטים שלנו, השמורים בהצפנת התקן הדלקן שברכב, והחיוב יגיע בסוף החודש באופן מסודר.

 

חשבוניות

הדלקן מאפשר לנו מעקב יעיל במיוחד אחר הרגלי ועלויות התדלוק שלנו, וזה יתרון עצום. אנשים רבים מעוניינים לעקוב אחר הרגלי צריכת הדלק שלהם, אך זה כמעט בלתי אפשרי בעת שאנו צריכים לעקוב אחר חיובי האשראי או לשמור חשבוניות נייר מיקרוסקופיות . כשאנו עובדים עם דלקן אוניברסלי? החיוב מגיע באופן מסודר בסוף החודש – ומאפשר לנו השוואה, חישוב, והתנהלות כלכלית חכמה ופשוטה.
עבור חברות גדולות העובדות עם דלקן אוניברסלי, המעקב אחרי הוצאות הדלק של העובדים הוא הרבה יותר פשוט, ומסיבה זו בין השאר – הוא הפך לכה נפוץ אצלן. בעוד בעבר העובדים היו מתבקשים לשמור חשבוניות או להציג חיובי אשראי, היום העניין הרבה יותר פשוט!

 

עלויות הדלק

שימוש בדלקן מאפשר הנחה במחירי הדלק, וזו סיבה נוספת שעושה את העניין כדאי הרבה יותר. גם בתדלוק רגיל – מומלץ לנהג להתנהל בחכמה, להשוות מחירים, לנהוג בצורה חסכונית ולתדלק בשעות מסוימות, אך כשאנו מוסיפים לכך את ההנחה שמעניק לנו הדלקן? נראה שאין יותר מדי מה להתלבט! מעבר לכך, אנשים מעידים שצריכת הדלק שלהם ירדה בכ – 12 אחוזים מאז שהחלו להשתמש בדלקן. איך קורה כזה דבר? ובכן, ההשערות גורסות שההפרש נוצר תודות לתדלוק יעיל יותר, ומניעת מקרי הונאה בתחנות הדלק.

 

פיקוח ושליטה

שימוש בדלקן עוזר לנו לפקח על ההתנהלות שלנו מבחינת דלק, ולא רק עקב העובדה שהחיובים נשלחים באופן מסודר. בתור התחלה, הדלקן מוודא שהתדלוק יבוצע רק ברכב המיועד לכך – ע"פ מה שהגדרנו בהסכם הדלקן שלנו. מעבר לכך, הדלקן מאפשר לנו חיבור למחשב הרכב, וקבלת נתונים מדויקים לגבי צריכת הדלק אל מול הקילומטרים שנגמעו. עצם העובדה שהחשבון המפורט נשלח בסוף החודש – מאפשר לנו גם לראות באילו תחנות תדלקנו מבחינה גיאוגרפית, וזה עוזר למנוע חיובים שגויים או הונאות ע"י גניבת פרטי אשראי. את כל הפונקציות שציינו כאן – ניתן לבצע גם בעת שאנו מתדלקים באופן רגיל ומסורתי, זה פשוט דורש מאיתנו המון זמן והתעסקות… ופשוט חבל.

 

לסיכום

הדלקן האוניברסלי, מהווה דוגמה טובה למצב שבו הטכנולוגיה הכניסה לחיינו שינוי משמעותי. תדלוק רגיל אינו נחשב לתהליך מסובך במיוחד, ויחד עם זאת – הוא גוזל מאיתנו זמן יקר, וגם טומן בחובו הוצאות גבוהות יותר וחוסר שליטה. נראה שההבדלים בין תדלוק רגיל, ובין שימוש בדלקן אוניברסלי – הם רבים ומשמעותיים. בעוד הדלקן האוניברסלי פופולארי בעיקר בקרב חברות גדולות המחזיקות ציי רכבים, הוא בהחלט אפשרי וכדאי לשימוש גם עבור לקוחות פרטיים!

הנושאים עליהם עברנו
שתפו בקליק​

מידע נוסף בנושא

יתרונות הדלקן – יצאנו לבדוק

על המושג "דלקן" שמעתם? אנו נהיה מאוד מופתעים אם לא! דלקן הפך לחלק בלתי נפרד מעולם התדלוק הישראלי בשנים האחרונות, והוא פופולארי גם במדינות אחרות

דלקן אוניברסלי: כך בדיוק זה עובד

בוודאי שמעתם לא מעט לגבי הדלקן האוניברסלי: אותה שיטת תדלוק חדשה שחוללה מהפכה בקרב כל בעלי הדלקנים למיניהם. אך מה עומד מאחורי השיטה? מהן היתרונות

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם איש קשר, אשמח לקבל פרטים.