כיצד לעקוב אחר צריכת הדלק – המדריך למתדלק הנבון

המדע חוקר שימושי אנרגיה אחרים שיחליפו את הדלק, ואכן – השימוש בגז נכנס בשנים האחרונות לשוק… ויחד עם זאת? הדלק המסורתי עדיין שולט ביד רמה וללא עוררין. רובנו מחזיקים לפחות רכב פרטי אחד, ומשמעות הדבר שהדלק הוא מצרך חיוני עבורנו. אין לנו אפשרות להתחמק מהצורך בדלק, אך האם יש באפשרותנו לעקוב בצורה נבונה אחר צריכת הדלק שלנו, ואולי אף לצמצם ולשלוט בה? יצרנו עבורכם מדריך קצר – שיעזור לכם בהתנהלותכם עם החומר היקר מפז!

הצורך שלנו בדלק

דלק הוא למעשה האנרגיה המסיעה אותנו ממקום למקום, ומאפשרת לנו ניידות, שמירה על קשרים משפחתיים וחברתיים, קניות, סידורים, והתנהלות יומיומית נוחה. האם אפשר להסתדר בלי דלק? ובכן, למרות שישנם אנשים שמסתדרים בלי רכב – הם עדיין תלויים בדלק בצורות עקיפות! כך או כך נהיה חייבים להודות בעובדה, שהמצאת הגלגל הייתה בעצם השלב הראשוני להפיכת הדלק למצרך משמעותי מאוד בחיינו. אין אנו יכולים לקום יום אחד ולומר "אוקיי, מורידים בחצי את צריכת הדלק כדי לחסוך בכסף"… שהרי אנו לא יכולים לוותר על קניות, הסעת הילדה שלנו לחוג, או ביקור אצל המשפחה בסוף השבוע!

האם אנו יכולים לשלוט בהוצאות הדלק שלנו?

בוודאי תשמחו לשמוע, שלמרות שאין לנו שליטה על חיוניות הדלק עבורנו – אנו בהחלט יכולים לצמצם את ההוצאות הקשורות אליו! התנהלות חכמה לגבי הוצאות הדלק, היא נושא פופולארי בקרב נהגים ישראלים רבים, וזה הגיוני כיוון שהמוח הישראלי תמיד מחפש דרכים לחסוך ו"לתמרן" את המערכת… כאלו אנחנו. מסתבר שיש לא מעט פקטורים המאפשרים לנו שליטה וחסכון – גם כשזה נוגע למצרך הזה, שאנו כה תלויים בו.

רכישת רכב חסכוני

אומרים שתמיד טוב להתחיל בהתחלה, ולכן נדבר בראש ובראשונה על הרכב שאתם רוכשים. רכישת רכב תשפיע בצורה ישירה על צריכת הדלק שלכם, ואנו לא מדברים על חצאי אחוזים או אחוזים בודדים… אלא על עשרות אחוזים! כשאנו קונים רכב חדש – יש המון אלמנטים שמשפיעים עלינו, ואנו לעתים מתנהגים קצת כמו ילד בחנות צעצועים. ואכן – רכב הוא סוג של צעצוע חדש, ואותם האנשים שיבחרו רכבים גדולים ומאסיביים במיוחד, וכאלו עם מנועים חזקים מאוד – ישלמו הרבה יותר על צריכת הדלק שלהם בשנים הקרובות!

לפני שאנו רוכשים רכב, כדאי לקרוא חוות דעת לגבי צריכת הדלק, ואנו מתכוונים לחוות דעת של אנשים שהשתמשו ברכב! אנו לא ממליצים להסתמך בעיניים עצומות על נתוני צריכת הדלק המפורסמים בעלון היצרן… מדוע? כיוון שבלשון מרומזת – הם מועדים ל"שגיאות" כאלו ואחרות.

 

שעת התדלוק

חברות דלק רבות רואות לנכון לגבות עמלת תדלוק בשעות מסוימות ביממה, וזה בסדר – מותר להן. אבל אנחנו מצידנו? יכולים לדאוג למלא דלק בשעות חסכוניות יותר עבורנו, ואלו הן שעות היום. חלק מתחנות הדלק הפועלות 24 שעות ביממה, גובות עמלת תדלוק בלילה – והיא אמורה להיות מפורסמת על השלט הגדול בכניסה לתחנה. השתדלו לא לתדלק בלילה, ואם אתם חייבים – עשו זאת בתחנה שלא גובה עמלת תדלוק בלילה!

טמפרטורת התדלוק

אנחנו לא פיזיקאים וייתכן שגם אתם לא, אבל בכל זאת – אנו רוצים לעמוד כאן על נקודה מעניינת במיוחד. רובנו מכירים את התופעה הגורמת לחומרים להתכווץ בקור ולהתנפח בחום – ומכאן אנחנו יכולים להבין מספר דברים לגבי הדלק שלנו. תחנות הדלק גובות מאיתנו מחיר ע"פ נפח הנוזל שאנו רוכשים, ובמידה ונמלא דלק כשהטמפרטורה נמוכה – אנחנו מקבלים יותר דלק! חושבים שההפרש הוא מינורי? ייתכן וזה נכון במצבים מסוימים. אבל אם נניח שהטמפרטורה בבוקר היא 15 מעלות צלזיוס, ובצהרים 30 מעלות צלזיוס, מילוי של מיכל דלק בנפח 60 ליטר יביא לנו הפרש של קרוב לליטר בנזין! תחשבו על זה.

השוואת מחירי הדלק

בצורה הכי פשוטה, וממש כפי שאנו בוחרים פסטה על מדף בסופר – אנחנו רוצים לרכוש את המוצר הזול יותר במידה ואיכותו מספקת. אז כשמדובר בדלק? האיכות אמורה להיות זהה בכל התחנות, אז מדוע שלא נשווה מחירים? ובכן, מסתבר שהעצלנות וההרגל גורמים לרבים מאיתנו לתדלק באותן תחנות דלק – למרות שהן לעתים יקרות בהפרש משמעותי! השוו מחירי דלק, וחפשו את התחנה הזולה והמשתלמת עבורכם. נקודה חשובה נוספת – מבצעים כאלו ואחרים הכוללים שטיפות רכב, עיתון וכדומה – פעמים רבות נועדו כדי לפתות אתכם לתדלק בתחנה יקרה. שימו לב אם המבצע באמת משתלם, ואל תתפתו במהרה!

תדלוק עצמי

תדלוק עצמי מעניק לכם הנחה במחיר הדלק! אם לא השתמשתם בו עד היום אנו ממליצים לנסות, היות ומדובר בתהליך פשוט יחסית – גם לטכנופוביים שבינינו.

נהיגה חכמה

נהיגה נכונה, וכזו המותאמת לאופי הרכב – תחסוך לכם אחוזים משמעותיים בעלויות הדלק! הימנעו מהאצות מהירות ומבלימות פתאומיות, נסו תמיד להישאר בהילוך המתאים למהירות, אל תנהגו במהירות גבוהה שבה הרכב "מתאמץ" במיוחד, ונהגו את הרכב בעדינות ובהתחשבות. כל רכב אמנם בנוי קצת אחרת, אבל ניתן למצוא בקלות את אופי הנהיגה המתאים לו ע"פ כללי אצבע והיגיון, או באמצעות ייעוץ של איש מקצוע.

לסיכום

ראינו שהדלק מהווה מצרך חיוני עבורנו, ואין לנו יותר מדי דרכים למחות על כך – במידה ואנו רוצים לשמר את הנוחות והניידות שהוא מעניק שלנו. ויחד עם כל זאת, אנו יכולים לבצע מניפולציות רבות שתעזורנה לנו לצמצם משמעותית את צריכת הדלק. רוב השיטות מבוססות פשוט על צרכנות נבונה – ועוזרות לנו להתמודד עם הטכניקות של חברות הדלק "לסחוט" מאיתנו עוד קצת כסף, וחלק מהשיטות מבוססות על התנהלות נכונה מבחינת הנהיגה שלנו, רכישת הרכב, והתנאים המכניים והפיזיקליים הקשורים לדלק.

אנו מקווים שהפקתם את המיטב ממאמר זה, ושהוא עזר לכם להפוך למתדלקים נבונים!

הנושאים עליהם עברנו
שתפו בקליק​

מידע נוסף בנושא

ממה מושפע מחיר הדלק בישראל?

הדלק מהווה את אחד המוצרים החיוניים עבור רובנו, והוא משמש אותנו בפעילויות רבות הקשורות לניידות והתנהלות בחיי השגרה. מתי אנו צריכים דלק? יותר נוח לשאול

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם איש קשר, אשמח לקבל פרטים.