ממה מושפע מחיר הדלק בישראל?

הדלק מהווה את אחד המוצרים החיוניים עבור רובנו, והוא משמש אותנו בפעילויות רבות הקשורות לניידות והתנהלות בחיי השגרה. מתי אנו צריכים דלק? יותר נוח לשאול מתי לא! בעת שאנו נוסעים לעבודה או לבקר את המשפחה, בעת שאנו מקפיצים את הילדה לחוג בלט או הולכים לעשות קניות, ובקיצור – דלק מאפשר לנו את החיים כפי שאנו מכירים אותם כיום. האם חשבתם פעם ממה מושפע מחיר הדלק? סביר להניח שרובנו לא ממש חשבנו על כך לעומק, ממש כפי שלא חשבנו ממה מושפע מחיר הלחם שאנו קונים בסופר. ובכן, במאמר זה אספנו עבורכם כמה עובדות מעניינות, שעשויות לפקוח את עיניכם לגבי הפרמטרים הניצבים מאחורי מחירי הדלק שאנו משלמים.

 

האם מחירי הדלק בישראל מפוקחים?

בעוד בעבר מחירי הדלק היו מושפעים ישירות משער בית הזיקוק – המוכר את הבנזין המזוקק לחברות הדלק, כיום רובם המכריע של מוצרי הדלק נמצא תחת פיקוח ממשלתי. המוצרים הנמצאים תחת פיקוח ממשלתי הם בנזין 95 אוקטן, זפת, ומזוט כבד 3.5% גופרית. ישנם מוצרי דלק אחרים שאינם נמצאים תחת פיקוח, אך חלקם היחסי הוא קטן ביחס למוצרים המפוקחים.

ממה מורכב מחירו של הדלק?

ראשית כל חשוב לציין, שהדלק הנפוץ ביותר במדינת ישראל הוא בנזין 95 אוקטן.
מחירו של הדלק מבוסס על מספר רכיבים:

 

מחיר שער בית הזיקוק

זהו המחיר המקסימלי, שבו בתי הזיקוק מוכרים את מוצרי הדלק המוגמרים לחברות הדלק. תפקידו של בית הזיקוק בתהליך הוא לקחת נפט גולמי, ולזקק אותו למוצרים שונים, וביניהם גם בנזין 95 אוקטן – הלוא הוא הדלק שאנו מכירים היטב.

 

מרווח שיווק

מרווח השיווק מכונה לעתים גם "סל הוצאות השיווק של חברות הדלק" , והוא למעשה סך ההכנסות של חברות הדלק ממכירת בנזין 95 אוקטן. ניתן להסתכל על מרווח השיווק גם בתור העמלה שמקבלת חברת הדלק, משיווק ומכירת שירותי דלק עבור בנזין 95 אוקטן.

 

מיסים

הרכיב האחרון והמשמעותי ביותר – הוא אחוז המיסים, שאחראי על יותר ממחצית הסכום שאנו משלמים על הדלק! רכיב המיסים מתחלק לשני סוגים של מיסים:
מס בלו – מס עקיף המוטל על רכישת מוצרים בייצור מקומי, דוגמת דלק, טבק ואלכוהול.
מס ערך מוסף (מע"מ) – המס שכולנו מכירים, וגובהו 17 אחוזים. מע"מ אינו תקף באילת – למי שלא ידע!

 

שירות מלא

אם אתם מתדלקים בעזרת מתדלק בתחנת הדלק – אתם משלמים אחוז מסוים גם על השירות, וזה מחושב אוטומטית במשאבת הדלק. במידה ותדלקתם בשירות העצמי, עמלה זו לא נכללת במחיר.

 

איך קובעים את מחירי הדלק?

לאחר שהבנו את הרכיבים שמהם מורכב מחירו של הדלק, נצלול קצת יותר עומק, ונבין את התהליכים העולמיים והמקומיים המשפיעים על קביעת מחיר הדלק. ראשית כל, חשוב לציין שמי שקובע את מחירי הדלק בישראל הוא משרד האנרגיה, והוא מעדכן את המחיר בכל חודש עבור החודש הבא, וזאת בהתחשב במספר פרמטרים:

 

מחיר הבנזין באירופה

הפרמטר הראשון שבו מתחשב משרד האנרגיה, הוא ממוצע מחירי הדלק באירופה בחמשת ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים באותו החודש (נשמע מסובך… אבל זה לא באמת). המחיר הממוצע הזה, עובר המרת שער דולר לשקל ביום המסחר החמישי.

 

מחיר הנפט

כידוע – הנפט הוא חומר הגלם לייצור בנזין 95 אוקטן שאותו רובנו צורכים בחיי היום יום שלנו. משום כך, מחירי הנפט ישפיעו ישירות גם על מחירו של הדלק המזוקק. לשם הדוגמה, במידה והיצע הנפט העולמי יעלה מסיבה כלשהי  מחירו יצנח. ואם מחיר הנפט ירד, הדבר יגרום גם לירידת מחירי הדלק… וכך גם להיפך! מעבר להיצע העולמי של הנפט, ישנה השפעה קריטית גם לסנקציות המוטלות על יצואניות הנפט העולמיות, וגורמות להקטנת היצע הנפט בעולם… כך למשל, בשנת 2019 הוטלו סנקציות על איראן ועל ונצואלה, הנמנות על יצואניות הנפט הגדולות בעולם.

שני הפרמטרים אלו למעשה קשורים למחירו של הבנזין עצמו. ומה קורה מבחינה מקומית בישראל? ובכן, למחיר הבנזין מתווספים עוד מספר פרמטריים שעליהם כבר דיברנו כאן:

 

מרווח השיווק

אותה עמלה המהווה בעצם את ההכנסה של חברות הדלק, שהרי גם הן צריכות להרוויח משהו! מרווח השיווק משפיע ישירות על הרווחים של תחנות הדלק, וגם הוא נמצא כמובן – בפיקוח ממשלתי. מרווח השיווק מורכב בין היתר משכר המתדלקים, עמלות כרטיסי אשראי, עלויות הובלת בנזין, ועוד.

 

מיסים מקומיים על מחירי הדלק

המיסים על הדלק בישראל הם בין הגבוהים בעולם (!), ובתחילת שנת 2019 הם היוו כ67% ממחיר הבנזין! על המיסים המקומיים כבר דיברנו כאן, והם כוללים את מס הבלו – שנגבה על ייצור מוצרים באופן מקומי, ואת מס הערך המוסף – שאינו תקף באילת, וגובהו 17% ממחיר המוצר.
לכל סוג דלק נקבע מס בלו בשיעור אחר, ונתון זה מתעדכן כל שלושה חודשים בהתאם למדד.

 

האם ניתן לחסוך בעלויות הדלק?

כפי שבוודאי הבנתם, מחירי הדלק מושפעים מתנודות בינלאומיות ומדיניות – ולנו אין ממש דרך להשפיע על כך. אך יחד עם זאת, אנו בהחלט יכולים להתנהל בצורה כלכלית חכמה ככל שמדובר בצריכת דלק!

 

דלקן אוניברסלי

ההתקן האלקטרוני המאפשר לנו תדלוק נוח ויעיל, וגם מעניק לנו הנחה במחירי התדלוק! גם מעבר להנחה, נמצא כי הדלקן האוניברסלי גורם להפחתה משמעותית בעלויות הדלק, וזאת עקב נטרול הונאות בגביית מחירי הדלק, ותהליך תדלוק יעיל יותר מבחינה טכנית.

 

התנהלות כלכלית חכמה

נהגים יקרים שימו לב! אתם יכולים להשפיע רבות על הוצאות הדלק החודשיות שלכם. נהגו בצורה המתאימה לרכב, ללא האצות מוגזמות, ובמהירות המתאימה להילוך. הקפידו להשוות מחירים בין התחנות, ולתדלק בשעות היום. התנהלות שכזו עשויה לחסוך לעתים מאות שקלים בחודש!

הנושאים עליהם עברנו
שתפו בקליק​

מידע נוסף בנושא

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם איש קשר, אשמח לקבל פרטים.