דלקן אוניברסלי לעצמאים – הרפורמה החדשה

חוק הדלקן האוניברסלי קובע, כי רכבים עם דלקן אוניברסלי יוכלו לתדלק בכל תחנות הדלק – קצת כמו כרטיס אשראי של בנק אחד, המאפשר לכם למשוך כסף בכספומטים של כל הבנקים. עם זאת, נראה כי החוק החדש עומד בעיקר לצידן של חברות גדולות, שמתקינות דלקנים לצי רכבים של עובדי החברה, אך מוגבלות לעבוד עם חברת דלק אחת בלבד. אז מה חשוב לדעת על התקנות ועל החוק החדש של דלקן אוניברסלי לעצמאים?

 

סטנדרטיזציה – למי זה טוב?

סטנדרטיזציה של מכשירי הדלקן, מיועדת, לפי הממשלה, להגביר את התחרות בשוק הדלק ולהביא להוזלה של מחירי הדלק למגזר הציבורי והפרטי. יחד עם זאת, נראה כי הנהנים העיקריים, כאמור, יהיו בעיקר החברות הגדולות וארגונים גדולים, שמפעילים צי רכב ולכן משתמשים בדלקן באופן קבוע.

 

הונאות דלק בשווי 400 מיליון ש"ח

לעומת זאת, עצמאים רבים, אשר עד כה ניתנה להם האפשרות לקבל החזר מס על הוצאות נסיעה, בכלל זה גם דלק, באופן חופשי, מתנגדים לאילוץ המשתמע מההוראה החדשה של רשות המיסים – עצמאי שלא יתקין דלקן אוניברסלי לא יוכל לקבל החזרי מס על הוצאות דלק.

לפי גורמים רשמיים, המהלך מיועד למנוע הונאות דלק, לפיהן עצמאים רבים משתמשים בחשבוניות דלק פיקטיביות, כדי לקבל החזרי מס מוגדלים. ההערכה הרווחת היא, כי המהלך השנוי במחלוקת צפוי להכניס לקופת המדינה קרוב לחצי מיליארד שקלים נוספים בשנה וזו אחת הסיבות הבולטות לתמיכת משרד האוצר בחוק החדש.

אבל כמו תמיד, גם הפעם, דווקא עצמאים המפעילים עסק קטן יחסית, נשארים מאחור וצפויים להיפגע מההחלטה, שכן הן מפעילים מספר קטן של כלי רכב ולכן, לא צפויים לקבל הנחה משמעותית על מחירי הדלק (גם עם דלקן אוניברסלי), או על התקנת הדלקן, היקרה כשלעצמה.

בנוסף, רשות המיסים צפויה לדרוש מבעלי עסקים להתחבר למערכת חשבונות ממוחשבת, כתנאי לקבלת החזרי המס. המערכת תחייב את העצמאים להזין מידע מפורט לצורך תדלוק מוכר במס כמו: מספר הרישוי של הרכב, כמות הדלק שנרכש, סוג הדלק הנרכש, תאריך ושעת התדלוק, מספר הקילומטרים שנסע הרכב. ללא ספק מדובר על מטרד לא קטן, עבור מי שעוצר לתדלק, בדרך ללקוח, או למקום העבודה ולהגיע בזמן. המטרה היא לאפשר לרשות המיסים להפיק קבצים המכילים את הפרטים הללו, המספקים למעשה מידע רב אודות המתדלק, שוב, לפי הסיבה הרשמית, כדי למנוע הונאות מס בתחום הדלק. כל זה בנוסף על החובה להתקין התקן תדלוק אוטומטי.

 

מה העצמאים מרוויחים מכל הסיפור?

מלבד הנוחות היחסית מאוד, של תדלוק באמצעות דלקן אוניברסלי בכל תחנת דלק, התקנות החדשות של רשויות המס צפויות לאפשר לעצמאים לראות ריכוז של כל חשבוניות הדלק שלהם במקום אחד. לא צריך לשמור קבלות נייר, לתייק ולהעביר להנהלת חשבונות, כי הכל כבר נמצא במערכת ממוחשבת, שרשות המיסים מחוברת אליה ישירות. למעשה, אפילו אם מחליפים מכונית, העברת הדלקן למכונית החדשה יכולה להיעשות בקלות יחסית, בעזרת טכנאי מתאים.

יחד עם זאת, החוק החדש לא פתר בעיה ישנה מאוד – עצמאים שמשתמשים ברכב שלהם באורח קבע, כחלק בלתי נפרד מעבודתם, כמו גננים, אינסטלטורים וכן הלאה, מקבלים החזרים מופחתים, כמו כל עצמאי אחר, המשתמש ברכב שלו בעיקר לצרכים פרטיים, שכן גם עצמאי שעובד מהבית, מקבל החזרים זהים לעצמאים שעיקר עבודתם תלוי בשימוש ברכב.

 

ומה עם חברות הדלק הקטנות?

לפי מקבלי ההחלטות, החוק החדש צפוי להיטיב גם עם תחנות דלק קטנות, שכן כעת גם הן יכולות לתת שירות למחזיקי דלקן אוניברסלי ולכן, הן צפויות לקבל את האפשרות לשרת גם לקוחות גדולים, כמו חברות המחזיקות ציי רכב. מה שלא התאפשר להן בעבר.

מצד שני, בעלי עסקים קטנים, שהתרגלו לתדלק בתחנות הקטנות הללו, בגלל הנחה מיוחדת שהם מקבלים, כנראה יפסידו שוב – אין צורך לתת הנחה ללקוחות קטנים, אם כל הלקוחות הגדולים מגיעים אליך….

 

צרכני הדלק הגדולים באמת

לפי נתונים סטטיסטיים, שליש מכמות הדלק בישראל נמכר ללקוחות גדולים, בשיטת הדלקן ולכן יש היגיון רב בשינוי השיטה, אבל אוטופיה לא צפויה להתרחש בתחום בקרוב.

אז מדובר אמנם על סטנדרטיזציה, כלומר, יצירת מכשיר דלקן אחיד לכל הלקוחות ולכל תחנות הדלק. למעשה, אבל חשוב לציין כי הלקוחות הגדולים כנראה ימשיכו להתקשר עם חברות דלק ספציפיות על בסיס מחירים מיוחדים והתחשבנויות נפרדות.

למרות האמור מעלה, החוק החדש אוסר על התקשרות בלעדית עם ספק אחד בלבד, אבל זה עדיין כנראה לא ימנע מהלקוחות הגדולים ליצור התקשרויות עם 2 ספקים, או יותר, על בסיס מחירים מיוחדים וכך, התחרות עלולה להיפגע למרות המאמץ.

 

להחליף ספקים בקלות

אחד היתרונות הגדולים בחוק החדש, מאפשר ללקוחות הגדולים של תחנות הדלק – אלה המחזיקים בציי רכב גדולים – להחליף ספקים בקלות רבה יותר. הדגם המיוחד של דלקן ספציפי לכל תחנת דלק כבר לא יהווה מכשול להחלפה בין ספקים וכך, אפשרות הבחירה תהיה פתוחה הרבה יותר בפני הצרכן.

שוב, המרוויחות הגדולות הן החברות הגדולות, שמקבלות בזכות החוק החדש כוח מיקוח גדול יותר מול תחנות הדלק. מנהלי צי הרכבים בחברות וארגונים יוכלו כעת להתמקח בקלות רבה יותר על מחירים טובים יותר ותנאי תשלום נוחים. חברות הדלק יאלצו לעבוד קשה יותר, כדי להרוויח את הלקוחות הגדולים.

 

התקנת דלקן אוניברסלי לעצמאים

גם התקנת הדלקן החדש מעוררת שינויים בשוק. חברות דלק, לצד ספקים אחרים, יצטרכו להתחרות עכשיו על הכיס של הצרכן – כדי להתקין את הדלקנים החדשים. גם שינוי זה בשוק צפוי לעורר שאלות חדשות, לבטים ובעיות, שעוד לא צפו על פני השטח.

 

לא בדיוק דלקן אוניברסלי

שימוש בדלקן אוניברסלי הופך להיות מעט פחות אופטימלי, כאשר מבינים כי הוא מציב למעשה שני תנאים עקרוניים בפני מי שרוצה להשתמש בו:

  1. בעלי דלקן אוניברסלי יוכלו לתדלק בפועל רק אם יש התקשרות פעילה ביניהם לבין חברת הדלק
  2. כל תחנת דלק אשר מעוניינת לתת שירות לבעלי דלקן אוניברסלי, תיאלץ להתקין על פיות תדלוק קורא דלקנים. במילים אחרות – לא כל תחנת דלק תוכל לתת את השירות, אם כי יש לקוות כי הרוב הגורף של תחנות דלק בישראל כנראה יתקינו במהרה את הקוראים הנחוצים.

 

כמה עולה להתקין דלקן אוניברסלי לעצמאים?

עלות דלקן אוניברסלי עומדת על כ 400 ש"ח ליחידה. יחד עם זאת, חברות המחזיקות ציי רכב צפויות לקבל את הדלקנים בחינם, בתמורה להסכמי שירות עם חברות דלק ספציפיות. מנגד, עסקים קטנים לא צפויים לקבל את ההטבות הללו, בשל מספר נמוך יותר של כלי רכב בשימוש.

למרות זאת, השוואת מחירים, סקר שוק והתמקחות עם ספקים, יכולים לעזור לבעלי העסקים והחברות להוזיל עלויות באופן משמעותי, על ידי בחירה בדלקן מתאים לכל תחנות הדלק, להנות מהנחות והטבות שונות על מחירי הדלק וגם לחסוך בעלויות ההתקנה.

 

לסיכום

התקנת דלקן אוניברסלי לעצמאים צפויה להפוך לחובה, עבור עסקים וארגונים המעוניינים להמשיך לקבל החזרי מס על הנסיעות שלהם. יחד עם זאת, כמו כל החלטה שלטונית משמעותית, גם זו מעוררת מחלוקות וחששות מכל עבר .רק ימים יגידו, אם ההחלטה החדשה תטיב עם רוב משתמשי הדלקן ואולי תביא לתיקון עוולות אחרות, שעדיין לא הוסדרו במסגרת החוק החדש.

דלקן אוניברסלי לעצמאים

הנושאים עליהם עברנו
שתפו בקליק​

מידע נוסף בנושא

יתרונות הדלקן – יצאנו לבדוק

על המושג "דלקן" שמעתם? אנו נהיה מאוד מופתעים אם לא! דלקן הפך לחלק בלתי נפרד מעולם התדלוק הישראלי בשנים האחרונות, והוא פופולארי גם במדינות אחרות

דלקן אוניברסלי: כך בדיוק זה עובד

בוודאי שמעתם לא מעט לגבי הדלקן האוניברסלי: אותה שיטת תדלוק חדשה שחוללה מהפכה בקרב כל בעלי הדלקנים למיניהם. אך מה עומד מאחורי השיטה? מהן היתרונות

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם איש קשר, אשמח לקבל פרטים.