יתרונות הדלקן – יצאנו לבדוק

על המושג "דלקן" שמעתם? אנו נהיה מאוד מופתעים אם לא! דלקן הפך לחלק בלתי נפרד מעולם התדלוק הישראלי בשנים האחרונות, והוא פופולארי גם במדינות אחרות ברחבי העולם. הדלקן הוא המצאה ישראלית, ותהליך הפיתוח שלו החל כבר ב1983 ע"י שני עובדים בחברת "תדיראן". מאז עבר הדלקן שינויים ושיפורים רבים, כולל רפורמה שהפכה אותו להתקן אוניברסלי במדינת ישראל – כזה שאינו כבול לחברות דלק ספציפיות. הדלקן ללא ספק עשה מהפכה בעולם התדלוק… מה יש בו בדלקן – שהופך אותו לכל כך פופולארי בארץ ובעולם? יצאנו לבדוק מהם יתרונותיו של ההתקן המפורסם!

 

קווים לדמותו של הדלקן

מה הקטע של דלקן בעצם? ובכן, מדובר על התקן טבעתי המותקן על פתח התדלוק של הרכב, ומכיל למעשה את פרטי בעל הרכב או פרטי הארגון שאליו שייך אותו הרכב. הפרטים מוצפנים בטכנולוגיית RFID (Radio Frequency Identification), או בעברית – תיוג אלקטרוני באמצעות גלי רדיו, ויכולים להיקרא ע"י מכשירים ייעודיים באופן אלחוטי. המצאתו של הדלקן החלה בשנת 1983 בישראל, ע"י דוד קלריך ודב טלמור – שחיפשו פתרון על מנת לייעל את התדלוק של עובדי חברת "תדיראן". בשנים שלאחר מכן – הוכנסו שכלולים רבים בדלקן, כמו למשל חיבור למחשב הרכב, שיפור אמצעי ההצפנה ואימות המשתמשים, ועוד. על אף שאין מניעה לשימוש פרטי בדלקן, נראה שהוא הפך עם הזמן בעיקר לנחלתן של חברות גדולות, וזאת בין השאר – עקב הנוחות בחישובי החזרי הדלק לעובדים.

 

מה הוא דלקן אוניברסלי?

עד שנת 2018 הדלקן הספיק להיכנס היטב לשגרת התדלוק בישראל, ועם תחילתה של שנה זו – כחצי מיליון נהגים ישראלים השתמשו בדלקן! אם עד שנת 2018 – כל דלקן היה מבוסס על הסכם עם חברת דלק ספציפית, מתחילת השנה ואילך – נכנסה לתוקף רפורמת הדלקן האוניברסלי. עם כניסתה של הרפורמה התקני התדלוק הישנים הפסיקו לעבוד, והוחלפו בהתקנים חדשים – המאפשרים תדלוק בתחנות דלק של כל החברות. מה בעצם הרעיון שעומד מאחורי הדלקן האוניברסלי? ובכן, משרד האנרגיה העביר את התקנה עקב מספר סיבות עיקריות: על מנת למנוע מצב שבו הצרכן "כבול" לחברת תדלוק אחת, על מנת להגביר את התחרות בשוק הדלק, ועל מנת לתמוך בחברות הדלק הקטנות – שנפגעו מהדלקן הפופולארי כפי שהוא בא לידי שימוש עד שנת הרפורמה.

 

מהם יתרונות הדלקן?

לדלקן המפורסם יש מספר יתרונות עיקריים, שהפכו אותו לשחקן מפתח ברוב החברות הגדולות – המעניקות רכבים לעובדיהם, או מממנות את הוצאות הדלק שלהם.

 

פשטות תהליך התדלוק

במידה ואין לנו דלקן, והזדמן לנו לעצור לתדלוק עם חבר שכן יש ברשותו אחד… סביר להניח שהדבר הראשון שמשך את תשומת ליבנו – הוא התהליך הפשוט והנוח שהדלקן מעניק. בתור התחלה – אנו לא זקוקים לאמצעי תשלום, לא למזומנים ולא לאשראי! אנו פשוט מגיעים להתקן הדלק, שולפים את המשאבה ממקומה ומניחים אותה בפתח התדלוק של הרכב שלנו… בו ברגע מתבצעת תקשורת אלחוטית, פרטי הרכב שלנו מפוענחים ע"י ההתקן – ואנחנו יכולים לתדלק! כך נמנעים ממצבים של אשראי שהלך לאיבוד, חוסר במזומנים, פחד מגניבת פרטי אשראי, ועוד.

 

תשלום וריכוז חשבוניות פשוט

כשאנו יוצרים הסכם דלקן, אנו מגדירים מראש את אופן התשלום, או במקרה שאנו עובדים בחברה המממנת עבורנו את הדלק – הם עושים זאת עבורנו. החיוב נעשה בצורה אוטומטית דרך מתקן התדלוק הייעודי, והחשבוניות תישלחנה באופן מרוכז אל המשלם בסוף החודש. כך הדלקן בעצם מונע מאיתנו את הצורך לשמור חשבוניות – על מנת לבצע חישוב מול החברה בסוף החודש… וכולנו יודעים כמה קשה לשמור חשבוניות נייר קטנות בלי שהן תלכנה לאיבוד! מעבר לכך, אם נביט על העניין מנקודת המבט של החברה – נמצא שהרבה יותר קל לנהל את הוצאות הדלק של העובדים באמצעות שימוש בדלקן.

 

חסכון כלכלי

בדיקות שנערכו ברחבי העולם, הראו כי לקוחות מדווחים על חסכון של כ12% בהוצאות הדלק תודות לשימוש בדלקן! מסתבר שהשימוש בהתקן המתוחכם מייעל את תהליך התדלוק במידה מסוימת, ואף מונע הונאה וגביית יתר מצד חברות הדלק!

 

שליטה מרבית בתהליך התדלוק

מי מאיתנו שמשתמש בדלקן – יודע כמה שליטה הוא מעניק לנו בהקשר לצריכת הדלק החודשית. בתור התחלה – הדלקן מבטיח שהתדלוק יבוצע רק ברכב המיועד לכך, וזה מונע מצבים בעייתיים שאנו נתקלים בהם לעתים, כמו למשל – גניבת פרטי אשראי וחיובים על תדלוקים שלא בוצעו. מעבר לכך – הדלקן מספק לבעל הרכב נתונים מדויקים על צריכת הדלק של הרכב, ומאפשר לנהג לדעת להתנהל בחכמה, ולאתר בעיות שונות או צורך בטיפולים – במידה וישנו.

 

הדלקן כשחקן מפתח בישראל

הדלקן הוא פרי המצאה ישראלית, ולכן טבעי שהוא יכה שורשים במדינתנו… ואכן כך קרה! בשנים הראשונות לכניסתו של הדלקן לשוק – כל התקן קושר לחברת דלק ספציפית, ולמעשה גרם לבעל הרכב להיות כבול לחברה מסוימת. דבר זה פגע בתחרות בשוק התדלוק, וכולנו יודעים שכשהתחרות נפגעת – זה לא טוב לצרכנים… ומעבר לכך, מי שנפגע בעיקר מהעניין, היו כאמור – חברות הדלק הקטנות. מסיבה זו – משרד האנרגיה העביר את רפורמת הדלקן האוניברסלי, עם כניסתה של שנת 2018. כיום בישראל – ישנם מאות אלפי משתמשים מרוצים של דלקן, ורבים מהם כבר שכחו איך עושים את זה אחרת!

 

לסיכום

אמנם הדלקן נפוץ בעיקר בחברות גדולות, אך אפשרי ונוח לשימוש גם עבור לקוחות פרטיים. הדלקן הינו פרי המצאה ישראלית, והוא הפך לפופולארי בארץ ובעולם, עקב הנוחות שהוא מאפשר בעת תהליך התדלוק ומבחינת חישוב ההוצאות הכלכליות הקשורות לדלק. רפורמת הדלקן האוניברסלי בישראל, הפכה את העניין להרבה יותר פשוט ונוח – תוך השבת התחרות לשוק הדלק, ומתן יכולת תמרון גיאוגרפית טובה יותר לנהגים הישראלים!

הנושאים עליהם עברנו
שתפו בקליק​

מידע נוסף בנושא

דלקן אוניברסלי: כך בדיוק זה עובד

בוודאי שמעתם לא מעט לגבי הדלקן האוניברסלי: אותה שיטת תדלוק חדשה שחוללה מהפכה בקרב כל בעלי הדלקנים למיניהם. אך מה עומד מאחורי השיטה? מהן היתרונות

שלום, אני מעוניינ/ת לייצור קשר עם איש קשר, אשמח לקבל פרטים.