מחירי הדלק בשנים האחרונות – למה אנחנו משלמים כל כך הרבה
ישראלים רבים תוהים מה קורה עם מחירי הדלק בשנים האחרונות, מדוע הדלק בישראל כה יקר, אפילו בהשוואה למדינות אחרות אשר מטילות מיסים גבוהים על הדלק.
דלקן מהעבודה, כזה שהמעסיק משלם על הדלק, וחוץ מחסכון בכסף לדלק הוא מביא עמו גם חסכון משמעותי בזמן במהלך התדלוק. אמנם הדלקן מהעבודה הוא סוג הדלקן הכי מוכר, אך אתם בהחלט יכולים להתקין דלקן ברכב שלכם גם לעצמכם. מחירי דלק ודלקנים עשויים להשתנות באופן תדיר לפי מצב השוק והתקדמות הטכנולוגיה אך כן אפשר להעריך בגדול מה המחיר הממוצע או טווח המחירים של אלו.
על מנת לנקוב בערך מחירי דלק ודלקנים כדאי קודם להכיר אילו סוגים של דלק ושל דלקן בכלל קיימים. כמובן שיש מגוון רחב של סוגי דלק אך נתייחס לסוגים הנפוצים, בהם רוב המכוניות משתמשות ועל כן הם הרלוונטיים ביותר.
כאשר מדברים על דלק בעולם המדעי מדובר בחומר אשר יכול לשחרר הרבה אנרגיה אשר תניע או תפעיל מערכת או חומר אחר. כאשר מתייחסים לדלק במסגרת מחיקי דלק ודלקנים, ההתייחסות היא ספציפית לדלק אותו ממלאים בתחנות הדלק בתוך רכבים וכלי רכב נוספים. ישנם כמה סוגים של דלק אשר ממלאים במכונית, כתלות בהגדרות היצרן וסוג המכונית.
סוג הדלק הזה הוא הסוג הנפוץ ביותר. מדובר בחומר אשר עשוי מנפט. בגלל שהנפט נסחר ומהווה חלק משמעותי מהכלכלה העולמית, מחירי דלק ודלקנים נגזרים ישירות ממחיר הנפט, משתנה באופן יחסית תכוף, בהתאם למגמות כלכליות בעולם.
נכון לינואר 2021 המחיר של בנזין 95, שהוא הבנזין הנפוץ, הוא 5.72 שקלים לליטר. כלומר, בעבור מיכל דלק ממוצע שהוא 40 ליטר, תדלוק של בנזין יעלה כ-228 שקלים. כנראה שגם אם המחיר לליטר ישתנה מעט המחיר הכולל של תדלוק בנזין, מיכל מלא, יהיה כ-200 שקלים.
סוג הדלק השני, שגם נפוץ מקום שני, הוא סולר. גם סוג דלק זה מתבסס על נפט ועל כן המחיר שלו גם משתנה יחסית בתדירות גבוהה, בהתאם למגמת השוק. הסולר משמש להנעה של מנועי דיזל אך גם לבעירה.
עבור הסקה ביתית או מכשירי חימום מבוססים דלק. בהקשר מחירי דלק ודלקנים הסולר יותר יקר מהבנזין, עבור ליטר של סולר תשלמו 7.71 שקלים (נכון לינואר 2021). באם נמשיך עם מחירי דלק ודלקנים למיכל ממוצע של 40 ליטר, המחיר אותו תשלמו לתדלוק מיכל מלא יהיה 308.4 שקלים. כמובן שהמחיר עשוי להשתנות אך אכן מיכל של 40 ליטר יהיה כ-300 שקלים.
לאחר שהכרנו והגדרנו מה הוא דלק ואילו סוגי דלק קיימים, נכיר את הדלקן. מדובר בהתקן אשר מתקינים על פיית התדלוק וגם בהסכם אשר עושים או חותמים עם חברת דלק אחת או עם כולן.
הדלקן מאפשר תשלום מראש של סכום דלק מסוים או לחילופין הסכם תשלום עם חברה מסוימת. כך כאשר מתדלקים אין צורך בהעברת אמצעי תשלום, אלא פיית התדלוק מזהה אוטומטית את ההסכם ומקשרת את התדלוק להסכם שהדלקן מייצג. כמובן שכל זאת לפי מחירי דלק ודלקנים הנוכחיים ובהתאם להסכם שנקבע מראש.
סוג הדלקן הראשון, אשר היה הנפוץ ביותר עד הרפורמה (מיד נפרט גם עליה) היה הדלקן האורגני. מדובר בהתקן אשר מאפשר לתדלק בהתאם להסכם רק עם חברת דלק אחת. כלומר הדלקן מותקן ברכב, כל פייה תזהה אותו, אך ההסכם רלוונטי רק לחברת תדלוק אחת.
סוג דלקן זה נותן שליטה ויתרון משמעותי לחברות דלק ספציפיות ובמקביל, מגביל את התנועה והחופשיות של נהגי הרכב המתדלקים. מבחינת מחיר דלק ודלקנים, הדלקן האורגני הוא כתלות בחברת התדלוק איתה ההסכם מבוצע ומחיר הדלק, לפי מחיר המחירון וגם לפי ההסכם.
בינואר 2019 חלה מגמה בתחום הרכב בארץ ויצאה תקנה אשר הופכת את כל הדלקנים לדלקנים אוניברסליים. לא עוד הגבלה של תחנה או חברת דלק אחת, כעת כל דלקן מאפשר תדלוק ותשלום בכל חברת דלק בארץ. כיום גם דלקנים אשר היו בעבר אורגניים הופכים אוניברסליים ולא ניתן למצוא יותר במדינה דלקנים אורגניים.
כחלק מהגדרת מחירי דלק ודלקנים חשוב להבין כי מחיר הדלקן תלוי בכמה גורמים. קודם כל, בגלל שהדלקן הוא בעצם התקן אשר מותקן בתוך חור התדלוק של הרכב (כך שפיות תדלוק יוכלו לזהות אותו כאשר מוכנסות) חלק מהעלות הכוללת של דלקן תלויה בעלות ההתקן וגם בעלות ההתקנה. באם יהיה צורך בעבודות תיקון או חידוש ההתקן, גם זה יצטרף לעלות הכוללת של הדלקן.
נוסף על מחיר ההתקנה וההתקן, כמובן שהעלות כוללת גם מחיר של דלק. כחלק מהתקנת הדלקן יש צורך גם בחתימה על הסכם דלקן, כלומר מה המחיר, אופן התשלום וזמן ההתחייבות של ההסכם. ישנם כמה סוגים של הסכמים ועל פי הם גם יקבעו מחירי דלק ודלקנים. ככל שההסכם רווחי יותר עבור חברות הדלק כנראה שגם מחירי דלק ודלקנים יהיו זולים יותר.
הסוג הראשון, הוא כנראה גם הסוג הראשון שעולה בראשנו כשמדובר בדלקן. חברות אשר מספקות לעובדים שלהם רכבים ואיתם הסכם דלק. כלומר העובדים יכולים לסוע כמה שרוצים וכאשר יתדלקו, לא יצטרך להעביר אמצעי תשלום, העלות תועבר ותרד מיד מכספי החברה. כאשר מדובר בסוג הסכם כזה מחירי דלק ודלקנים יהיו יחסית זולים יותר, החברה מרוויחה הרבה מכך שחתמו איתה הסכם גדול ועל כן גם תסכים להוזיל.
אדם פרטי אשר מתקין דלקן ברכב שלו על מנת לשלם מראש מחיר ולהימנע מהצורך להעביר אמצעי תשלום בכל פעם שמתדלקים. כך גם ניתן לחתום על הסכם מחיוד מבחינת מחירי דלק ודלקנים אך לא בטוח שתקבלו הוזלה מאוד משמעותית לעומת דלקן עובדים.
מחירי דלק ודלקנים תלויים הן בסוג הדלקן המותקן ברכב, ההתקן, ההתקנה ומחיר הדלק החודשי או השנתי עליו מסכימים בהסכם. בנוסף, בגלל שהדלק מושפע ממחיר הנפט, אשר משתנה הרבה, מחירי דלק ודלקנים יחסית אינם קבועים, הדלק אכן תלוי בשוק והדלקן בסוג הדלקן.
ישראלים רבים תוהים מה קורה עם מחירי הדלק בשנים האחרונות, מדוע הדלק בישראל כה יקר, אפילו בהשוואה למדינות אחרות אשר מטילות מיסים גבוהים על הדלק.
מחירי הדלק בישראל הם מהיקרים בעולם ולצערם הרב של הנהגים בארץ, הם רק ממשיכים לעלות. עם זאת, קיימת תפיסה בקרב ציבור הנהגים שמדובר בגזירת גורל
התקן תדלוק אוטומטי כמו דלקן או פזומט, הינו התקן שממוקם ברכב ומאפשר לכם לבצע תדלוק מבלי לשלם במקום. בעלי התקן תדלוק אוטומטי מסדירים את התשלום
האם גם אתכם מטריד השינוי הבלתי פוסק במחירי הדלק בישראל? בצדק. בשנים האחרונות חלו עליות וירידות רבות במחירי הדלקים בארץ, בעקבות שינויים במחירי הנפט בעולם
הדלק מהווה את אחד המוצרים החיוניים עבור רובנו, והוא משמש אותנו בפעילויות רבות הקשורות לניידות והתנהלות בחיי השגרה. מתי אנו צריכים דלק? יותר נוח לשאול
המדע חוקר שימושי אנרגיה אחרים שיחליפו את הדלק, ואכן – השימוש בגז נכנס בשנים האחרונות לשוק… ויחד עם זאת? הדלק המסורתי עדיין שולט ביד רמה